Försäljningssuccé för Götatröja

Götas nya bortatröja fick stor uppmärksamhet när den lanserades i våras.
Den har också blivit en försäljningssuccé.
– Många tycker att den är fräck och snygg, säger Johan Lengroth.

I samband med derbymatchen mot Edet presenterade Göta en helvit tröja, med de guldfärgade bokstäverna ”Real” som syftade på klubbens omtalade – och medvetet ironiska – smeknamn.

När Johan Lengroth, som sedan länge är engagerad i föreningen, i samma veva fick en tröja som 50-årspresent så upptäckte han att ett större intresse fanns. Göta valde därför att trycka upp fler tröjor, och sålde dem till en kostnad av 350 kronor.
– Jag tänkte att vi kanske kunde sälja 20 eller 30 stycken, men nu vet jag faktiskt inte hur många det har blivit egentligen. Det är nog inte omöjligt att det är bortåt hundra eller till och med lite över det, säger Lengroth.

Vid köpet av en Götatröja får man bestämma såväl nummer som namn, och det finns exempel på supportrar som valt att hylla sina favoritspelare. Michael ”Biffen” Ohlsson – mest förknippad med Skoftebyns IF men numera aktiv inom FC Trollhättan – hämtade till exempel ut nummer 91, som bärs av försvararen Tobias Gustafsson i matchsammanhang.
– Men jag har faktiskt inte koll på vilka spelare som är mest populära, och jag vågar nog inte gissa heller, konstaterar Lengroth.

Från att mest ha varit ”en rolig grej” så har tröjorna nu också blivit en inkomstkälla för division 4-klubben.
– Jo, litegrann blir det ju för föreningen, så är det.

Många av de som beställt tröjorna har också varit måna om att de ska levereras före den 12 september. Då möts nämligen Edet och Göta på nytt.
– Jag kan tänka mig att det är många som har på sig tröjorna då, konstaterar Johan Lengroth.

(Bild: Göta BK)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*